Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
31-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów
fot. Roman Czubiński
Mazowiecki przewoźnik podpisał trzecią z czterech umów wykonawczych do umowy ramowej ze Stadlerem. Tym razem jej przedmiotem jest 14 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ER160. Zakup był możliwy dzięki środkom Unii Europejskiej z programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.

– Pojazdy będą produkowane w Siedlcach, na terenie województwa mazowieckiego. Trudno wyobrazić sobie rozwój województwa bez KM – stwierdził marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Polityka Spójności w działaniu

Kwota kontraktu (669 mln zł) obejmuje nie tyko zakup, lecz także pakiet pozderzeniowo-naprawczy i szkolenia personelu KM. Blisko jedną czwartą tej kwoty (162 mln zł) stanowi dofinansowanie przyznane przez Komisję Europejską w ramach unijnej Polityki Spójności (Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027).

– Jednym z wielkich osiągnięć Polityki Spójności jest to, że w Polsce przez ostatnich 20 lat rozwinął się każdy region. Nie ma drugiego takiego państwa w Europie – podkreśliła dyrektor przedstawicielstwa KE w Polsce Katarzyna Smyk. Jak dodała, rozwój kolei jako element „zielonej transformacji” sprzyja też zmniejszaniu roli rosyjskich paliw kopalnych: przed wybuchem wojny w Ukrainie UE była od nich uzależniona w 45%, dziś – zaledwie w 18%.

Liczba Flirtów KM przekroczy 100

ER160 to EZT o pojemności 600 osób, w tym 279 miejsc siedzących. Prędkość maksymalna pojazdów wynosi 160 km/h. Wyposażenie obejmuje – między innymi – urządzenia pokładowe ETCS poziomu 2 (sygnalizację kabinową).

Koleje Mazowieckie mają dziś 71 EZT z rodziny Flirt. – 10 jednostek [serii ER75 – przyp. RK] kupiliśmy na samym początku działalności Stadlera w Polsce – wspomina prezes przewoźnika Robert Stępień. Drugi, zawarty w 2019 r. kontrakt na 61 pięcioczłonowych ER160 został sfinalizowany 1,5 roku temu. – Teraz mamy umowy wykonawcze na 64 pojazdy produkowane w Siedlcach. 35 z nich [a nie 50, jak planowano początkowo – przyp. RK] będzie dofinansowanych ze środków ujętych w Krajowym Planie Odbudowy – te pojazdy znajdą się na naszych torach do czerwca 2026 r. Pozostałych 29 kupiliśmy ze wsparciem programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza. Ich dostawa nastąpi nieco później – wylicza Stępień.

Niezależnie od tego KM chcą kupić jeszcze 11 5-członowych zespołów, również przy wykorzystaniu funduszy UE. Więcej o planach taborowych przewoźnika pisaliśmy ostatnio tutaj.

Ponad 4 miliardy z Unii w ciągu dwóch dekad

– Podpisujemy wiele umów taborowych dzięki Urzędowi Marszałkowskiemu, środkom pozyskiwanym przez spółkę i naszym partnerom po stronie producentów. Tak dużych pieniędzy w tabor nikt w Polsce nie inwestuje – stwierdził prezes KM. Jak dodał, w ciągu 20 lat kwota pozyskana z budżetu UE przekroczyła 4 miliardy złotych.

Tabor KM to dziś nieco ponad 330 pojazdów (warto przypomnieć, że oprócz EZT spółka eksploatuje także pojazdy spalinowe i składy wagonowe). – Odsetek nowych pojazdów jest więc duży. Dzięki tym i innym projektom rozwojowym, takim jak inwestycje w bazy, podnosimy standardy bezpieczeństwa i punktualności – podsumowuje Stępień.

Stadler: Od lipca co tydzień – pociąg dla KM

– Produkcja pierwszych 35 EZT już się zaczęła. Pierwszy egzemplarz będzie gotowy w lipcu, kolejne będą produkowane w cyklu jednotygodniowym: nowy EZT dla Kolei Mazowieckich będzie opuszczał nasze zakłady co tydzień – zapowiada prezes Stadler Polska Radosław Banach. Będzie to wyzwanie dla fabryki, która dotychczas nie pracowała w takim tempie. Jest to jednak konieczność przy tak dużym zamówieniu. Przyspieszenie ma być możliwe dzięki unowocześnianiu zakładu: w ubiegłym roku oddano do użytku nowy magazyn logistyczny, teraz trwa jego automatyzacja.

Korzyścią dla województwa będzie także zwiększenie liczby miejsc pracy w siedleckich zakładach Stadler Polska. – Dziś zatrudniamy już ponad 1200 osób, do końca roku będzie ich ponad 1400 – zadeklarował prezes Stadler Polska Radosław Banach. Wzrośnie też zatrudnienie u poddostawców i kooperantów. Jak wyliczył Banach, przez 19 lat szwajcarski producent zainwestował w naszym kraju ponad 300 mln zł.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie: Planujemy kupić 101 nowych pojazdów szynowych

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Planujemy kupić 101 nowych pojazdów szynowych

Roman Czubiński 20 marca 2025

Koleje Mazowieckie uruchomiły już 5 milionów pociągów

Pasażer

Koleje Mazowieckie uruchomiły już 5 milionów pociągów

inf. pras. Koleje Mazowieckie 10 marca 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie: Planujemy kupić 101 nowych pojazdów szynowych

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Planujemy kupić 101 nowych pojazdów szynowych

Roman Czubiński 20 marca 2025

Koleje Mazowieckie uruchomiły już 5 milionów pociągów

Pasażer

Koleje Mazowieckie uruchomiły już 5 milionów pociągów

inf. pras. Koleje Mazowieckie 10 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5